Najnowsze wiadomości

Niepożądane działanie leków

Terapia testosteronem - dla kogo?

Terapia estrogenem - dla kogo?

13 listopada 2019 3:00

Jak leczyć bezsenność?



Jeśli żyjesz w ciągłym biegu, a do tego dręczą cię coraz to nowsze problemy, możesz mieć problemy z bezsennością. Istnieje wiele sposobów na walkę z bezsennością, począwszy od tych naturalnych. Niestety często okazuje się, że proces leczenia jest bardzo żmudny, jednak zdecydowanie wart zachodu. Musisz bowiem wiedzieć, że niedobór snu powoduje bardzo wiele zmian w organizmie, które utrudniają jego normalne funkcjonowanie np. problemy z koncentracją czy pamięcią, aż do dużo poważniejszych powikłań. W niniejszym artykule postaramy się podpowiedzieć, jak zadbać o swój sen, żeby wyleczyć bezsenność. 

Po pierwsze - zadbaj o swoją sypialnię

Przede wszystkim zrezygnuj z otaczania się elektroniką, a nade wszystko wyeliminuj z otoczenia swojego łóżka telefon komórkowy. Po drugie, zadbaj o to, aby w twojej sypialni było ciemno i cicho. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zdecyduj się na rolety okienne albo grube zasłony. Po trzecie, zanim pójdziesz spać, dokładnie przewietrz też swoją sypialnię. Dobrze, aby okno było w niej otwarte przynajmniej przez pół godziny. Inną rzeczą, którą możesz zrobić, aby dobrze ci się spało, jest świeża pościel suszona na dworze. Kolejna sprawa to olejki aromatyczne o działaniu uspokajającym np. olejek z drzewa sandałowego albo cynamonu. Zaraz po przewietrzeniu sypialni zapal świeczkę w kominku zapachowym i poczekaj aż pomieszczenie przesiąknie kojącą nutą zapachową. 

Jak żyjesz, tak śpisz

Oczywiście im więcej w twoim życiu stresu, tym bardziej twój organizm może buntować się przed snem. Higiena snu polega jednak przede wszystkim na profilaktyce, a na nią z kolei składa się w dużej mierze unikanie stresu. Inna sprawa to twoja dieta. Jeśli np. objadasz się przed snem, a twoje posiłki obfitują w niezdrowe tłuszcze, nic dziwnego, że nie możesz zasnąć. Twój organizm, zamiast skupić się na spaniu, zajmuje się trawieniem. Postaraj się nie jeść nawet na trzy godziny przed snem, a ostatni twój posiłek niech będzie lekkostrawny. Ponadto zwróć uwagę ile kaw wypijasz w ciągu dnia i kiedy sięgasz po ostatnią. Jeśli zdarza ci się wypić mocną kawę po godzinie osiemnastej, skutecznie utrudniasz swojemu ciału przestawienie się w tryb wyciszenia i snu. 

Postaw na suplementy ułatwiające zasypianie

W aptece, jak i w sklepach zielarskich bez trudu znajdziesz rozmaite suplementy diety ułatwiające zasypianie, a także ziołowe tabletki nasenne. Większość z nich bazuje właśnie na ziołach takich jak melisa czy kozłek lekarski. Pamiętaj jednak, aby stosować je zgodnie z ulotką, a najlepiej  kiedy poprosisz o poradę farmaceutę lub swojego lekarza rodzinnego. Zanim sięgniesz po silne leki usypiające, zastosuj coś delikatnego. Własną terapię leczenia bezsenności możesz rozpocząć np. od filiżanki melisy przed snem. Postaraj się też wyciszyć sam ze sobą zanim wejdziesz do łóżka. Jeśli naturalne metody nie pomogą, zawsze możesz także skorzystać z profesjonalnej pomocy specjalistycznej poradni leczenia zaburzeń snu, którą na pewno znajdziesz w swoim mieście.